top of page
  • Writer's picturekirsiannukkalehto

Valtuustoryhmät yksimielisinä: Pääradan kehittäminen on ainoa perusteltavissa oleva vaihtoehto

Hämeenlinnan valtuustoryhmien puheenjohtajat ottivat yksimielisesti ja yhteistyössä kantaa metsäradan suunnittelua vastaan ja pääradan kehittämisen puolesta: Pääradan kunnostaminen tulee asettaa kaikkien suunniteltujen ratahankkeiden edelle ja Suomi-radan suunnittelu tulee lopettaa! Taloudellisten, ekologisten ja kestävän kehityksen mukaisista näkökulmista pääradan korjaaminen ja edelleen kehittäminen sekä lisäraiteiden rakentaminen pääradan yhteyteen on ainoa ja perusteltavissa oleva vaihtoehto. Kirjoitus on julkaistu Hämeen Sanomissa 9.2.2023.





Hämeen liiton tilaama tutkimusvahvistaa sen, minkä me hämeenlinnalaiset valtuutetut olemme tienneet jo aikaisemminkin: Suomiradasta hyötyisivät lähinnä tamperelaiset, mutta maksajiksi joutuisivat ihan kaikki Suomen veronmaksajat.


Suomirata maksaa arviolta 6,2 miljardia ja toisi aikasäästöä 16 minuuttia eli 331 miljoonaa per säästetty matkaminuutti. Suomirataa suunnitellaan taloudellisesti kestämättömin perustein ja kestävän kehityksen periaatteiden vastaisesti.


Me kaikki Hämeenlinnan valtuustopuolueet olemme yksimielisesti ja vahvasti pääradan kehittämisen puolesta ja Suomi-rata oy:n suunnittelemaa metsärataa vastaan. Pääradan kunnostaminen tulee asettaa kaikkien suunniteltujen ratahankkeiden edelle ja Suomi-radan suunnittelu tulee lopettaa!



Päärataa on parannettava


Tällä hetkellä junat ajavat normaalia hitaammin pääradan huonon kunnon takia. Pääradan kehittäminen ja parantaminen mahdollistaisi junien kulkemisen nykyisellä kalustolla 220 kilometriä tunnissa. Pääradan kapasiteettia ja käyttäjämäärää voidaan kasvattaa myös muilla keinoin, kuten uusimalla rautateiden ohjausjärjestelmä ja kasvattamalla junien pituutta.


Selvityksen mukaan nykyisin väliasemilta Kerava–Lempäälä-välillä matkalle lähtee ja matkansa päättää enemmän junamatkustajia kuin Tampereelta. Pelkästään Hämeenlinnasta ja Riihimäeltä pendelöi tällä hetkellä Helsinkiin ja Vantaalle enemmän työllisiä kuin Tampereelta.


Päärataan panostamalla voidaan kaikkein nopeimmin ja parhaiten parantaa raideliikennettä ja huoltovarmuutta koko Suomessa, koska päärata toimii pullonkaulana koko Suomen raideliikenteelle.


Ainoa ja perusteltavissa oleva vaihtoehto


Pääradan yhteyteen rakennettavien lisäraiteiden kapaisiteetti voitaisiin ottaa täysimääräisesti käyttöön, koska niitä voitaisiin hyödyntää sekä henkilöliikenteessä että rahtiliikenteessä.

Taloudellisten, ekologisten ja kestävän kehityksen mukaisista näkökulmista pääradan korjaaminen ja edelleen kehittäminen sekä lisäraiteiden rakentaminen pääradan yhteyteen on ainoa ja perusteltavissa oleva vaihtoehto. Lähtökohtana pitää myös olla, että kaikki junat pysähtyvät Hämeenlinnassa!


Hämeenlinnan valtuustoryhmien puolesta


Kirsi Lehto (kok.),

Ranjith Kumar Prabhakaran (sd.),

Vesa Mäkinen (ps.),

Veera Jussila (vihr.),

Marjatta Rahkio (kesk.),

Pirkko Juurus (vas.) ja

Kylli Kylliäinen (kd.)

 

Blogin kuvan tiedot

Kuvaaja: Kirsi Lehto

Paikka: Hämeenlinnan rautatieasema

17 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page