• kirsiannukkalehto

Miten vaalikampanjani onnistui? kustannukset ja fiilikset vaalien jälkeen

Vaalirahailmoitukseni on nyt virallisesti jätetty eli lakisääteinen velvollisuus on hoidettu. Avoimuuden nimissä ajattelin kertoa asiasta myös täällä poliitikkosivuilla ja samalla kertoa fiiliksiä vaalikampanjan onnistumisista ja epäonnistumisista. Kaiken kaikkiaan kampanjaan kului rahaa 989 euroa. Tawastin Kokoomuksen yhteiseen Kaupunkiuutisten mainokseen meni 411 euroa, josta noin kolmanneksen maksoi Tawastin Kokoomus. Verkkomainontaan meni rahaa 142 euroa ja painettuun materiaaliin 435 euroa. Luvut ovat pyöristettyjä.





Etukäteen asetettu henkinen tavoite oli päästä alle 800 e kustannuksilla. Maksimibudjetiksi olin asettanut 1000 e, jota ei saisi ylittää. Maksimibudjettia en siis ylittänyt, joskaan tavoitebudjettiin en päässyt. Etukäteen ajattelin, etten käyttäisi maksettuja lehtimainoksia. Viime hetkellä tuli kuitenkin heikko hetki ja päätin kuitenkin lähteä mukaan Tawastin Kokoomuksen Kaupunkiuutisten vaalimainokseen, koska se vaan oli NIIN tyylikäs! Kiitokset Mikko Hiedalle, joka hoiti mainoksen suunnittelun ja taittamisen! Kyseinen mainos veikin sitten merkittävän osan vaalibudjetistani, joskin yhdistys maksoi siitä osan. Mielenkiintoista olisi tietysti tietää, oliko sillä lopulta mitään merkitystä vai ei.


Painettuihin vaalimainoksiin olin laadullisesti tosi tyytyväinen. Ulkoasu oli mielestäni onnistunut, kiitokset kaikesta viilauksesta vaalitiimilleni. Postikorttimainen materiaalivalinta oli tosi toimiva ja painolaatu hyvää. Kiitokset siitä Hämeenlinnan OffsetKolmiolle! Mainoskortteja oli tosi helppoa jakaa ja ne loppuivatkin totaalisesti kesken, kun huikea vaalitiimimme jakoi yli 5000 mainosta muutamassa päivässä ympäri kaupunkia.


Facebookin kautta näkyvyyttä tuli tosi hyvin ja kohtuullisin kustannuksin, mutta osa näkyvyydestä valui harakoille. Mainonnan kautta parhaat vaalivideot saivat 3000-4000 näyttöä eli koko kampanja sai varmasti viisinumeroisen luvun näyttökertoina. Siitä olen harmissani, että Facebookiin asetettu maantieteellinen rajaus ei oikeasti toiminut. Mainokset olivat näkyneet ainakin Kouvolassa, Tampereella ja Valkeakoskella, vaikka rajaus oli kyllä tehty oikein. Facebookille lienee ihan turhaa valittaa asiasta.


Myös näitä nettisivuja pidin onnistuneena ja niistä sainkin paljon kehuja. Uniikkeja kävijöitä oli noin 4200 henkilöä. Yllättävästi iso kävijämäärä ei kuitenkaan näkynyt äänestyskäyttäytymisessä. Ehkä kävijöinä oli lopulta paljon muualla asuvia ystäviä ja tuttuja tai muita muutoin uteliaita, kuka tietää. Kustannusten näkökulmasta nettisivuilla ei ollut merkitystä, koska niiden päivitys hoitui omin voimin ja mieheni teknisellä tuella.


Se oli itselle yllätys, kuinka paljon vaalikampanja vei oikeasti aikaa. Rahaa tärkeämpää oli ehdottomasti ajankäyttö. Se toki oli myös oma valinta, koska tavoitteeni oli päästä heti ensimmäisellä kertaa ja suorilta läpi. Näin onneksi kävikin! Edellä mainittujen asioiden lisäksi aikaa kului muun muassa vaalikoneiden täyttämiseen, tapahtumiin ja koulutuksiin osallistumiseen sekä henkilökohtaiseen viestintään tuttujen ja tuntemattomien kanssa.


Kaiken kaikkiaan on erittäin vaikeaa arvioida, mikä on lopulta kustannusten, kampanjatyön ja saavutetun äänimäärän korrelaatio. Villi arvaus on, että yksi kolmannes äänistä on tullut Hämeenlinnassa asuvilta ystäviltä, vanhoilta työkavereilta ja muilta tutuilta. Toinen kolmannes on tullut kampanjatiimiläisten, muiden tukijoiden ja tuttujen suositusten kautta. Viimeinen kolmannes on tullut ennestään tuntemattomilta ihmisiltä muun kampanjatyön kautta.


Yhteenvetona voisi todeta, että uskon yleisesti läpipääsyyn tarvittavan selkeitä vaaliteemoja ja vahvoja tukijoukkoja. Kovan äänimäärän saamiseen tarvitaan myös ainakin jonkin verran vaalirahoitusta. Siihen en kuitenkaan usko, että joku tulisi valituksi pelkästään pullean vaalibudjetin avulla.


Eilen 1.8.2021 alkoi virallistesti uuden valtuuston kausi, vaikka ensimmäistä kokousta vielä odotellaankin. Lämpimät kiitokset vielä sadoista onnitteluista, kukista ja muista muistamisista! Kiitokset vielä mahtavalle kampanjatiimilleni sekä tietysti myös kaikille äänestäjilleni!


Ota rohkeasti yhteyttä ja tule seuraamaan ja keskustelemaan kanssani myös Facebookissa.


Löydät minut myös Twitteristä, LinkedIn:stä ja Instagramista nimimerkillä @kalehto.


29 katselukertaa0 kommenttia