• Kirsi Lehto

Ehdotukseni Hämeensaaren uudistamiseksi

Päivitetty: tammi 22

Hämeensaaren suunnitelmat ovat kovasti puhututtaneet viime aikoina. Omakin mielipide alkoi vahvasti muodostua, kun Hämeen Sanomissa kerrottiin eilen 15.1.2021 tarkemmin laskelmia ja investoinnin suuruutta.




Tässä kooste, jonka tiedot on poimittu Hämeen Sanomista

- Areenan lunastushinta 20-vuoden jälkeen 20 MEur

- Arvioidut vuokrakulut Hämeenlinnan kaupungille 46 MEur

- Pysäköintilaitoksen tavoitebudjetti 17,8 MEur

- Infan kustannukset 10 MEur (oma villi arvaus)


Kun sopivasti pyöristää, niin kokonaiskulut tulisivat olemaan Hämeenlinnalle noin 100 miljoonaa euroa.


Vertailun vuoksi todettakoon, että Lappeenrantaan suunniteltiin ensin 10.000 paikkaista monitoimiareenaa, jonka hinnaksi arvioitiin 40-50 miljoonaa euroa. Lopulta Lappeenrannassa päädyttiin rakentamaan uusi jäähalli, jonka hinta on arviolta 27 miljoonaa euroa. Ottamatta vielä kantaa siihen, mitä Hämeenlinnassa tulevaisuudessa tarvitaan, on selvää, että kokonaisuutta ei kannata tehdä yhdessä Hämeensaaren kehitys -yhtiön kanssa. Halvemmalla päästään, kun Rinkelimäen korvaaja rakennetaan itse, kun sen aika tulee.


Tässä ehdotukseni konkreettisiksi toimenpiteiksi.


1. Arenaa ja asuntorakentamista ei saa koplata yhteen, koska uskon että rakentajia näin hyvälle paraatipaikalle varmasti riittää. Kaavan varaus Hämeensaaren kehitys -yhtiön kanssa on purettava, kun varaus päättyy vuoden 2021 lopussa.


2. Aloitetaan heti markkinakeskustelut rakentajien kanssa Hämeensaaren rakentamisesta. Selvitetään heidän suhtautumistaan monimuotoisempaan rakentamiseen ja siihen, että pysäköinti tapahtuisi kunkin asuntoyhtiön omalla tontilla. Mielestäni samanlaista virhettä ei saa tapahtua kuten Asemanrannassa, että kaupungin parhaat paikat täytetään pelkästään pienillä vuokra-asunnoilla ja viereen tulee tyhjää kumiseva parkkitalo. Tarvitaan myös isompia perheasuntoja hyvien veronmaksajien houkuttelemiseksi.


3. Kaivetaan vaihtoehtoiset vanhat suunnitelmat esiin ja aletaan hiomaan niistä uutta kaavaa. Hämeensaareen tarvitaan asuntoja, mutta myös runsaasti puistoja ja vehreyttä. Paasikiventien bulevardimaisuus ja rantareitit tulee säilyttää.


4. Neuvotellaan nykyisten toimijoiden kanssa heidän kehitystarpeistaan ja halustaan jatkaa Hämeensaaressa (ellei vielä selvitetty).


5. Aloitetaan markkinakeskustelut paikallisten ja muiden kiinnostuneiden yrittäjien kanssa siitä, kuinka rantoja voitaisiin hyödyntää nykyistä paremmin. Selvitetään myös veneilijöiden tarpeita. Järjestetään innovaatiokilpailu, johon voisivat osallistua opiskelijat, yrittäjät ja muut halukkaat. Kun vaihtoehtoja on tarjolla, on selvitettävä, mitkä vaihtoehdot myös asukkaita kiinnostaa. On turhaa haaveilla sellaisista asioista, joista ei ole tarjontaa tai joille ei ole kysyntää.


6. Tehdään laskelmat kaupungille syntyvistä kustannuksista ja siitä, paljonko Hämeenlinna saa tuloja tonttien myynnin ja arvioitujen uusien asukkaiden myötä verotuloina.


7. Hiotaan suunnitelmaa markkinakeskustelujen, innovaatiokilpailuista ja asukkailta saatujen ehdotusten mukaisesti.


Olen itse erittäin paljon kehittämisen kannalla ja myös sitä mieltä, että riskejäkin joskus kannattaa ottaa. Riskejä ei voi kuitenkaan ottaa pussi päässä, vaan hallitusti ja harkitusti eri vaihtoehtoja puntaroimalla. Jos nykyisessä suunnitelmassa ilmenee jotakin oleellista ja uutta, niin olen toki valmis harkitsemaan mielipidettäni uudestaan. Tällä haavaa näyttää vahvasti kuitenkin siltä, että ehdotus ei ole edullinen Hämeenlinnan kaupungin näkökulmasta.


Tule seuraamaan, tykkäämään ja keskustelemaan kanssani vaalisivuillani Facebookissa.

Löydät minut myös Twitteristä, LinkedIn:stä ja Instagramista nimimerkillä @kalehto.

Blogin kuvan tiedot

Kuvaaja: Kirsi Lehto

Paikka: Hämeensaari, Hämeenlinna



417 katselukertaa0 kommenttia