• kirsiannukkalehto

7.2.2022 valtuuston tärkeimmät teemat olivat pendelöinti ja kaavoitus

Päivitetty: 9. helmik.


Vuoden ja tämän valtuuston ensimmäinen kokous pidettiin Teamsin kautta. Järjestelyt sujuivat moitteettomasti. Eniten keskustelua syntyi pendelöintipysäköinnistä, kaupungin kaavoituskatsauksesta ja joukkoliikenneohjelmasta.





Kaikki puolueet kilvan vakuuttivat olevan pendelöinnin ja pendelöintipysäköinnin kannalla, mutta silti lopulta asiasta äänestettiin. Kiistanalaisin kohta oli se, onko pysäköintipäätöksessä kyseessä kokeilu tai määräaikainen järjestely. Valtuusto ja kaupunginhallitus ovat aikaisemmin päättäneet asiasta jo kertaalleen ja kummallakaan kerralla ei puhuttu mitään kokeilusta. Siksi oli todellakin erikoista, että asia nostettiin keskusteluun juuri ennen kokousta ja jopa ryhmien puheenjohtajien kokouksen jälkeen. Sellaista en soisi jatkossa tapahtuvan, vaan avointa keskustelua etukäteen. Lopulta pohjaesitys meni kuitenkin läpi.


Miltei joka viides suomalainen eli yli 700 000 suomalaista pitää muuttoa parin kolmen vuoden sisällä joko erittäin tai melko todennäköisenä. Suurinta muuttohalukkuus on Etelä-Suomessa, jossa vajaa neljännes arvioi vaihtavansa paikkakuntaa lähivuosina. Helsinkiläiset ovat muuta Suomea innokkaampia muuttamaan asumisen laadun, luonnonläheisyyden, turvallisuuden ja edullisempien asuinkustannusten vuoksi. Hämeenlinnalla on tässä oiva iskun paikka! Hämeenlinna ei voi tarjota näille ihmisille riittävästi työpaikkoja, joten siksi on erittäin tärkeää, että pendelöinti on kohtuullisen hintaista ja toimivaa.


Ihmiset tekevät asuinpaikkapäätöksensä pitkäjänteisesti. Siksi on erittäin tärkeä antaa nyt viesti, että pendelöijiä on kuunneltu ja myös että Hämeenlinna pystyy katsomaan asioita pitkäjänteisesti. Onneksi näin nyt tapahtuikin. Hämeenlinnalle on todella tärkeää, että täällä asuu paljon työssäkäyviä veronmaksajia ja jotta niitä tulisi lisää. Työssä käymisen tulee olla aina kannattavaa ja tämä pendelöintipysäköintiin liittyvä päätös tukee vahvasti sitä. Päätös on vahvasti myös hiilineutraaliusmyönteinen, jotta ihmiset kulkevat pidemmät matkat junalla oman auton sijaan.


Hiekkaparkki eli viralliselta nimeltään Rataparkki on tuottanut viime vuonna muutama tuhatta euroa pysäköintituloina. Siksi pysäköintiyhtiön tulkinta 100 000 – 150 000 euron myynnin menetyksestä tähän päätökseen liittyen on ehdottomasti yliampuva. Onneksi päätös saatiin jo pohjaesityksessä sovittua niin, että myynnin menetyksen ylikompensaatio palautetaan seuraavan budjetin yhteydessä kaupungille, jos pysäköintiyhtiön väittämää 100 000 euron menetystä ei ole tapahtunut.


Kaupungin kaavoituskatsauksesta kaikilla oli pääsääntöisesti vain hyvää sanottavaa. Niin myös minulla. Kaavoituskatsaus on erittäin hyvä kooste siitä, mitä Hämeenlinnassa tulee tulevina vuosina tapahtumaan kaavoituksen näkökulmasta. Tärkeimpiä kohteita ovat esimerkiksi Ykköskortteli, Hämeensaari, Moren alue ja eritasoliittymä, Linnan puiston alue sekä Miemalan ja Luolajan pientalotontit. Pohjaesitys meni läpi sellaisenaan ja puheenvuorot koskivat lähinnä erilaisia huomioitavia näkökulmia.


Kuten jo pendelöintipysäköinnin yhteydessä viittasin, tulevat vuodet tulevat olemaan ratkaisevia Hämeenlinnan näkökulmasta. Tässä yhteydessä en malttanut olla muistuttamatta sitä, mitä MDI:n väestötutkijat meille korostivat viime syksynä. Viesti oli hyvin saman suuntainen nyt julkaistun tutkimuksen kanssa. Hieman mutkia suoristaen voidaan sanoa, että tulevina 5-10-vuoden aikana kunnat tulevat jakautumaan voittajiin ja häviäjiin. Uskon, että me kaikki haluamme, että Hämeenlinna kuuluu niihin voittajiin. Siksi vetosin vahvasti kaikkiin valtuutettuihin, että kaavoitusta on saatava edistettyä vahvasti. Jotta voimme olla voittajakaupunkien puolella, se vaatii meiltä valtuutetuilta, lautakunnalta sekä virkamiehiltä vahvaa yhteistyötä ja vahvaa yhteistuumaisuutta sekä erityisesti ketteryyttä.


Nyt on otettava kaikki keinot käyttöön, jotta tontteja saataisi lisää asuinrakentamiseen ja tietysti myös tontteja työpaikkoja varten. Kesämökkejä on helposti saatava muutettua ympärivuotiseen käyttöön ja monipaikkaista työn tekemistä on edistettävä. Sitäkin lienee syytä harkita, pitäisikö kaavoitusresursseja jopa kasvattaa vielä tänä vuonna, jotta emme jäisi tästä junasta.


Vasemmistoliitto oli tehnyt ponnen, jotta joukkoliikenneohjelmassa suunnitellut toimenpiteet sidottaisi jo tämän ja tulevien vuosien budjetteihin. Joukkoliikenneohjelmassa on erittäin hyviä toimenpiteitä kaiken kaikkiaan, mutta tarkempaa tietoa kustannuksista ei vielä ollut. Siksi olisi ollut mielestäni vastuutonta ja myös aika mahdotonta lähteä hyväksymään kylmiltään sellaista pontta, jonka kustannukset ovat luultavasti useita miljoonia tulevina vuosina. Ehdotettu ponsi ei mennyt läpi vaan pohjaesityksellä edetään. Joukkoliikenneohjelmaa tullaan joka tapauksessa edistämään tulevina vuosina ja siihen varattavasta budjetista päätetään normaaliin tapaan vuosittain.


 

Ota rohkeasti yhteyttä ja tule seuraamaan ja keskustelemaan kanssani myös Facebookissa.

Löydät minut myös Twitteristä, LinkedIn:stä ja Instagramista nimimerkillä @kalehto.



Blogin kuvan tiedot

Kuvaaja: Kirsi Lehto

Paikka: Koti

90 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki